Realizacje

Infrastuktura kolejowa

Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna

"BUDOWA ŁĄCZNICY W KALWARII ZEBRZYDOWSKIEJ W CIĄGU LINII KOLEJOWYCH NR 97 SKAWINA – ŻYWIEC I NR 117 KALWARIA ZEBRZYDOWSKA LANCKORONA – BIELSKO BIAŁA GŁÓWNA" REALIZOWANA W RAMACH PROJEKTU: „PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 97, 98, 99 NA ODCINKU SKAWINA – SUCHA BESKIDZKA – CHABÓWKA – ZAKOPANE".


Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonawca: ZUE S.A.

Termin realizacji: 03.12.2021 - 02.06.2023

Wartość kontraktu: 28 197 000,02 PLN

Cele kontraktu:

Celem kontraktu było wybudowanie łącznicy kolejowej, która wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Łącznica usprawni ruch kolejowy i umożliwi bezpośredni przejazd na trasie Kraków-Bielsko-Biała, co pozwoli skrócić o blisko 15 minut czas jazdy pociągiem z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej.
W 1888 r. po wybudowaniu linii kolejowej z Bielska przez Wadowice do Kalwarii (obecną linię nr 117), równocześnie oddano do użytku łącznicę od ówczesnej stacji Kalwaria Zebrzydowska w kierunku Skawiny i Krakowa, tj. do aktualnej linii kolejowej nr 97. W ten sposób pociągi jadące od strony Bielska i Wadowic w kierunku Krakowa nie musiały wjeżdżać do stacji Kalwaria (obecnie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona) i tracić czasu na zmianę czoła pociągu, przepinanie lokomotywy). Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej funkcjonowała w okresie międzywojennym, z przerwą na lata największego kryzysu gospodarczego. Działała nieprzerwanie w latach 1938-1947, obsługując głównie ruch towarowy. Po 1947 r. ustawiono na niej tzw. kozioł oporowy, a łącznica straciła bezpośrednie połączenie z linią kolejową w kierunku Krakowa.

 

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd