Sterownik zwrotnic tramwajowych WS90E przeznaczony jest do kompleksowej obsługi i zabezpieczenia zwrotnic tramwajowych. Sterowanie odbywa się zdalnie z pojazdu poprzez dowolny system transmisji rozkazów (kontakty sieci trakcyjnej, łącze w podczerwieni, łącze radiowe, inny).
W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa przejazdu tramwaju przez zwrotnicę sterownik został wyposażony w wewnętrzne i zewnętrzne systemy kontroli i zabezpieczeń.
Urządzenie jest produkowane w kooperacji z firmą Siemens AG z Wiednia.
Sterownik WS90E posiada homologację pozwalającą na stosowanie go w komunikacji miejskiej oraz Medal Europejski III Edycji potwierdzający zgodność urządzenia ze standardami europejskimi.
Podstawowe cechy sterownika WS90E
uniwersalność - WS90E posiada możliwość współpracy z dowolnym napędem ryglowanym nowej generacji oraz obsługuje złożone i wielokrotne zestawy zwrotnicowe
bezpieczeństwo - WS90E dysponuje sprawdzonym i homologowanym systemem zapewniania bezpieczeństwa obsługi i przejazdu tramwaju przez zwrotnicę (Tracon)
elastyczność - urządzenie zapewnia kompleksową obsługę wszystkich funkcji zwrotnicy tramwajowej (sterowanie, ogrzewanie, rejestracja zdarzeń, zdalny nadzór i sterowanie ogrzewaniem) oraz współpracuje z dowolnym medium do transmisji rozkazów
otwartość - dzięki swojej przemyślanej konstrukcji WS90E potrafi współpracować z dowolnym napędem zwrotnicy, urządzeniami ulicznej sygnalizacji świetlnej, pozwala na monitorowanie i zdalne testowanie działania zwrotnicy z Centrum Kontroli Ruchu oraz może być łatwo wyposażany w nowe funkcje
homologacja - sterownik WS90E posiada badania i atesty wydane przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie dopuszczające do stosowania w ruchu tramwajowym w Polsce
Najważniejsze podzespoły sterownika wykonane są w postaci modułów:
moduł przekaźników bezpieczeństwa kontrolujący poprawność sygnałów otrzymywanych i wysyłanych przez sterownik
moduł blokady torowej (Siemens TRACON) kontrolujący zajętość odcinka toru w obszarze zwrotnicy w celu zapewnienia bezpiecznego przejazdu tramwaju (po wykryciu obecności tramwaju w obszarze zwrotnicy nie ma możliwości sterowania zwrotnicą, co zapobiega wykolejeniom). Do określenia obecności pojazdu w strefie blokady używane są dwa niezależne zjawiska fizyczne co praktycznie uniemożliwia pomyłkę
moduł mikrokomputera analizujący stan całego układu i realizujący sterowanie. Moduł ten wyposażony jest w system rejestracji zdarzeń oraz interfejs komunikacyjny
moduł termoregulatora obsługujący pomiar temperatury zwrotnicy i sterujący ogrzewaniem, który może współpracować z automatyką pogodową (czujniki opadów, temperatury itp.)
moduł wyświetlania służącym do komunikacji z użytkownikiem. Dzięki niemu kierujący pojazdem zbliżając się do zwrotnicy dysponuje informacją o jej stanie - kierunku ułożenia iglic, zajętości strefy blokady torowej lub uszkodzeniu sterownika. Moduł ten współpracuje ze specjalnym sygnalizatorem wykonanym w technice LED gwarantującej długą żywotność i czytelność wskazań w każdych warunkach
moduł komunikacyjny obsługujący połączenie z centrum monitorowania / serwisu po dowolnym medium komunikacyjnym (GPRS, łącza kablowe).
moduł zasilania sterownika z sieci trakcyjnej realizujący pełna izolację galwaniczną układów elektronicznych od sieci zasilającej
Bezpieczeństwo działania zapewnione jest przez zastosowanie rozwiązań spełniających wymagania standardu fail safe oraz wielokrotną weryfikację sygnałów istotnych dla sterowania.