Sygnalizacja sterująca ruchem pojazdów
W przypadku prowadzenia w tunelu ruchu pojazdów szynowych jazda na widoczność nie jest w pełni bezpieczna (możliwość najechania pojazdów na siebie) i dlatego wymagana jest sygnalizacja świetlna bazująca na zasadzie ruchu kolejowego (np. wjazd na odciek tylko gdy jest on w całości wolny). Sygnalizacje tego typu wymagają stosowania technologii rodem z kolei opartych na licznikach osi o wysokim stopniu niezawodności i klasie bezpieczeństwa co najmniej SIL3.
ZUE S.A. ma w swoim portfolio tego typu rozwiązania, wdrożone w najważniejszych tunelach wykorzystywanych przez miejską komunikację tramwajową (Kraków, Poznań).
Oświetlenie ewakuacyjne i awaryjne
Dla bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego w określonych obszarach tuneli (przystanki) wymagane jest zapewnienie możliwości bezpiecznej ewakuacji ludzi w przypadku powstania zagrożenia lub braku zasilania. Szczególna rolę pełnią wówczas inteligentne systemy oświetlenia ewakuacyjnego wskazujące drogę oraz oświetlenie awaryjne zapewniające bezpieczeństwo ewakuacji.
System radiowy w tunelu
Obszar tunelu ze względu na swoje zagłębienie w większości przypadków pozbawiony jest sygnału radiowego czy sygnału GSM. Ze względu na bezpieczeństwo podróżnych i możliwość bezpiecznej pracy służb konserwacyjnych i porządkowych długie tunele wyposaża się w odpowiednią instalację opartą o transmisję sygnału radiowego przez specjalną antenę wykonaną w postaci kabla rozpiętego na całej długości tunelu.