Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE w I półroczu 2024 r. zwiększyły się o 14% do poziomu 617,2 mln zł. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 27,5 mln zł (wzrost r/r o ponad 46%), zysk na działalności operacyjnej był na poziomie 12,3 mln zł (+106%), a zysk netto wyniósł 7,1 mln zł (+65%). Grupa wypracowała marżę brutto na sprzedaży w wysokości 4,5%, poprawiając ją w stosunku do I półrocza poprzedniego roku, jak również w stosunku do całego 2023 roku.
W portfelu Grupy ZUE o wartości ok. 1,5 mld zł znajdują się aktualnie kontrakty kolejowe i miejskie na rynku polskim oraz zlecenia kolejowe w Rumunii. Od 2023 r. poprzez nową spółkę zależną – Energopol – Grupa realizuje również kontrakty drogowe. Grupa aktywnie uczestniczy w kolejnych przetargach.
Czerwcowe ZWZ Spółki zadecydowało o przeznaczeniu 4,7 mln zł z zysku netto za rok obrotowy 2023 na wypłatę dywidendy (0,21 zł na akcję).
Wyniki pierwszego półrocza oceniamy jako satysfakcjonujące. Dynamicznie rośniemy pod względem przychodów, a co ważniejsze - poprawiamy marżę brutto na sprzedaży, która po pierwszym półroczu sięgnęła 4,5% wobec 3,5% rok wcześniej i 3,7% w całym 2023 roku. Nasz portfel zamówień pozostaje solidny i wart jest obecnie ok. 1,5 mld zł. Startujemy w kolejnych nielicznie ogłaszanych przetargach i niecierpliwie oczekujemy ożywienia rynkowego, w związku z zapowiedziami PKP PLK o planowanym ogłoszeniu kilkudziesięciu przetargów do końca tego roku. Podobnie jak cały rynek, mam nadzieję, że te deklaracje się wreszcie zmaterializują – ocenia Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Chcąc być jak najlepiej przygotowanym do realizacji kolejnych projektów i oczekiwanego ożywienia, konsekwentnie unowocześniamy i rozbudowujemy park maszynowy. W czerwcu odebraliśmy zakupioną na początku tego roku podbijarkę uniwersalną, wcześniej kupiliśmy nowe lokomotywy. W planach Grupy mamy też kolejne inwestycje – mówi Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Na wyniki operacyjne i finansowe Grupy ZUE istotny wpływ ma ogólna sytuacja na dwóch głównych rynkach: kolejowym oraz tramwajowym (miejskim).
Choć obecnie na rynku mamy fazę długotrwałego spowolnienia, to wierzymy w długoterminowe perspektywy rozwoju na polskim rynku kolejowym i miejskim. Liczymy na ożywienie w zakresie przetargów, zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury o planowanym ogłoszeniu 36 przetargów jeszcze w tym roku, w tym 8 zadań o wartości powyżej miliarda złotych i 6 zadań o wartości w przedziale 100 mln zł – 1 mld zł. Realizacja założeń przetargowych przez PKP PLK powinna mieć w naszej ocenie pozytywny i stabilizujący wpływ na krajowy rynek infrastruktury kolejowej oraz stanowić mocny impuls rozwojowy dla gospodarki kraju. Poza tegorocznymi planami przetargowymi, w ramach perspektywy finansowej 2021-2027, zgodnie z deklaracjami MI i PKP PLK do ogłoszenia w kolejnych latach pozostaną zadania w ramach Krajowego Programu Kolejowego o łącznej wartości kilkudziesięciu miliardów złotych.
W czerwcu tego roku po zakończeniu prac analitycznych, rząd ogłosił kontynuację realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Zmianie uległa część kolejowa projektu. Głównym priorytetem będzie budowa tzw. Igrek, czyli Kolei Dużych Prędkości (300-320 km/h), która połączy Warszawę Łódź, Poznań i Wrocław. Budowa ma objąć 480 km nowych linii, a całość trasy Igrek ma zostać uruchomiona do końca 2035 roku. Kolejnym ważnym projektem w obszarze inwestycji kolejowych jest rządowy program Kolej Plus o wartości 13 mld zł, którego realizacja jest zaplanowana do 2029 roku. Mamy nadzieję, że analiza efektywności tego programu szybko się zakończy i program przejdzie w fazę ogłaszania przetargów – zaznacza Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE.
Grupa ZUE oczekuje również ożywienia na rynku infrastruktury miejskiej. Częścią Krajowego Planu Odbudowy jest program Zielona Transformacja Miast, o wartości prawie 9 miliardów euro, w którego ramach polskie miasta mogą wnioskować o pożyczkę na budowę nowych oraz modernizację obecnych tras tramwajowych. Warto zaznaczyć, że Grupa ZUE jest jednym z najbardziej doświadczonych firm w Polsce na rynku infrastruktury miejskiej, który ma w portfelu zrealizowanych inwestycji projekty o najwyższym stopniu skomplikowania.
Grupa ZUE jest obecna także na zagranicznych rynkach, przede wszystkim w Rumunii, gdzie wspólnie z rumuńskim partnerem realizuje dwa kontrakty kolejowe. W ocenie Grupy, ten rynek ma dobre perspektywy, m.in. dzięki sprawnej absorbcji środków z UE na modernizację kolei, co przekłada się na dużą liczbę inwestycji w modernizację infrastruktury. Dodatkowo w Rumunii są również planowane znaczące inwestycje w infrastrukturę tramwajową i metro.
Analizujemy także rynki w innych krajach europejskich.